Jaarverslag als profileringstool

Je kent ze wel: jaarverslagen als Word-bestand. Zware kost en alleen interessant voor cijfervreters.

Soms zijn jaarverslagen mooier opgemaakt, maar de nadruk blijft op de cijfers liggen.

Waarom zou je het jaarverslag niet inzetten als middel om je bedrijf mee te profileren? Om te laten zien wat je visie is, of waar je komend jaar mee bezig bent? De nadruk op je visie en focus maakt het jaarverslag interessant en leuk voor een bredere doelgroep. De cijfers dienen dan vooral als bevestiging en illustratie van je visie. Ze blijven belangrijk, maar staan in een context. Zo straal je betrouwbaarheid en stabiliteit uit, wat z’n weerslag heeft op de identiteit van je bedrijf.

 

 

Het verrassende effect van een jaarverslag in een ander jasje

De uitingsvorm van een jaarverslag heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld. Voorheen waren er hoofdzakelijk papieren jaarverslagen, tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden.

Hieronder noem ik er een paar.

Papieren jaarverslag omgezet naar pdf
Een digitale pdf-versie van het jaarverslag, naast de papieren versie. De achterliggende gedachte is nog gebaseerd op het papieren jaarverslag.

Jaarverslag als pdf
Een stap verder is een jaarverslag als pdf die daadwerkelijks als pdf wordt gelezen, met alle mogelijkheden* van dien. Denk onder andere aan interne buttons binnen de pdf (navigatie), linken naar pagina’s op het web, invulformulieren, pop-ups en slideshows.

Qua formaat is het dan ook logisch en wenselijk om zo’n pdf liggend op te maken, aangezien een beeldscherm liggend is. 
Echter, als je zo’n jaarverslag slim opbouwt, is het bovendien geschikt voor print.

* Deze mogelijkheden zijn afhankelijk van het platform waarop het jaarverslag bekeken wordt.

Jaarverslag als website 
Een andere vorm voor het jaarverslag is een website. De grote kracht van een website is dat het zich aanpast aan het device van de lezer (mits je hem responsive bouwt, uiteraard). Je kunt je informatie gestructureerd en hiërarchisch voorschotelen en achteraf de webstatistieken bekijken.

Wanneer je kiest voor een jaarverslag als website, heb je tal van mogelijkheden om je jaarverslag interactief te maken. Het is tegenwoordig goed mogelijk om de grafieken en tabellen interactief te maken, en om slideshows, infographics en film toe te voegen. 
Je jaarverslag is hierdoor aantrekkelijker om te lezen en te bekijken.

 

Top